سبک زندگیسلامتی

به نسبت ویتامین D توجه کنید! کمبود یا زیاد شدن آن می تواند باعث درد شود.

دکتر با اشاره به اینکه مقدار زیاد و کمبود ویتامین D در بدن می تواند باعث درد عضلات و استخوان شود ، دکتر بتول مرکان گفت که دریافت ویتامین D کافی با آفتاب گرفتن مناسب امکان پذیر است.
با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D و بیش از حد می تواند باعث درد مفاصل و همچنین اختلالات روانشناختی و جسمی شود ، متخصص طب داخلی دکتر بتول مرکان هشدار داد.

مرکان گفت که ویتامین D بیشتر تحت تأثیر نور خورشید از روی پوست ساخته می شود. مرکان با اشاره به ارتباط بین ویتامین D و بسیاری از بیماری ها ، “مطالعات اخیر نشان داده است که سطح ویتامین D نه تنها به سلامت استخوان ها بلکه به برخی از سرطان ها مانند روده بزرگ ، پروستات ، پستان ، بیماری های عفونی مانند سل ، هپاتیت ، بیماری های قلبی عروقی مانند کرونر قلب ، فشار خون بالا ، دیابت ، آلرژی و آسم آلرژیک نشان داد که با برخی اختلالات روانپزشکی و خواب همراه است.

“در کمبود ویتامین ، شکایاتی مانند درد عمومی بدن ، کمبود مداوم انرژی و احساس خستگی ، دشواری در راه رفتن ، سردرد ، تغییر حالت ، بی خوابی ، تعریق زیاد ، سرما مداوم و مشکل در کاهش وزن شایع است. ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود. استفراغ ، یبوست ، کاهش اشتها ، نوشیدن مقدار زیادی آب ، تکرر ادرار ، ضعف ، خشکی دهان ، تب ممکن است ایجاد شود. خارش پوست ، سردرد ، اختلالات روانشناختی مختلف ، آریتمی ، فشار خون بالا ، درد اسکلتی عضلانی ، بافت نرم در استخوان های بلند و می تواند منجر شود به رسوبات کلسیم در اندامها.

همچنین باعث درد در کودکان می شود

مرکان با بیان اینکه کمبود ویتامین D باعث درد مفصلی در کودکان و بزرگسالان می شود ، گفت: “کمبود ویتامین D باعث ایجاد راشیتیسم می شود ، که در کودکان ما به آن راشیتیسم می گوییم و در بزرگسالان نیز به استئومالاسیا منجر می شود. ستون فقرات و دنده ها. این درد معمولاً از کمر شروع می شود و به لگن ، باسن ، ران ، کمر و دنده ها گسترش می یابد. در نتیجه نازک شدن ساختار استخوان ، معاینه فیزیکی ممکن است حساسیت و درد در پاها ، قفسه سینه قدامی ، نخاعی را نشان دهد فرآیندهای پشت ، لگن و دنده ها با لمس عمیق ، یعنی با لمس. “یکی دیگر از علائم بالینی استئومالاسی ضعف عضله بالای پا است که باعث مشکل راه رفتن می شود ، که باعث اختلال در راه رفتن می شود. بیماران در بلند شدن از روی صندلی و بالا رفتن مشکل دارند. و پایین پله ها و راه رفتن بدون استفاده از بازوها. در استئومالاسی شدیدتر ، اولین علامت ممکن است شکستگی باشد. “

آفتاب گیری بدون کرم محافظ

مرکان با اشاره به اینکه مهمترین دلیل کمبود ویتامین D کمبود نور خورشید است ، گفت: “تمام ویتامین D مورد نیاز بدن را می توان در پوستی تأمین کرد که به طور مستقیم و کافی در معرض نور خورشید باشد. تماس مستقیم سطح بدن با نور آفتاب کافی است و نباید بیش از 30 دقیقه بین دوره ها باشد. استفاده از ضد آفتاب توصیه نمی شود زیرا باعث کاهش اثر نور خورشید مانند لباس ، شیشه ، پرده و جلوگیری از جذب ویتامین D می شود. در شرایط امروز ، افراد در داخل منزل یا گذراندن مدت زمان طولانی نمی تواند به اندازه کافی نور خورشید دریافت کند کمبود ویتامین D در افراد با پوست تیره و در افراد مسن به دلیل ساختار پوستی شایع است. مصرف ویتامین D روزانه از اشعه های خورشید ضروری است ، اما می تواند تأمین شود از نظر غذایی تا حدی ویتامین D بالاترین مقدار در ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، ماهی ساردین است این ماده در ماهی های چرب ، جگر و زرده تخم مرغ ، جعفری ، کلم بروکلی ، شیر و لبنیات یافت می شود. با این حال ، اگر این کافی نیست ، توصیه می شود از آن به عنوان دارو حمایت کنید. “

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا