سلامتی

درد گسترده ، بی خوابی ، خستگی ممکن است نشانه ای از فیبرومیالژیا باشد

متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی دانشیار. دکتر. نیلگون شیمشیر آتالای توضیح داد که فیبرومیالژیا بیماری است که بیشتر در سنین 25 تا 55 سال دیده می شود و بیشتر در خانم ها دیده می شود. وی با بیان اینکه این بیماری که تقریباً در دو درصد جامعه دیده می شود ، به عنوان روماتیسم در بافت نرم تعریف می شود ، هشدارهای مهمی داد.
دانشیار دکتر. نیلگون سیمیر آتالایی اظهارات مهمی در مورد علائم و روشهای درمان فیبرومیالژیا ارائه داد. با بیان اینکه بیماران به طور کلی با شکایت از درد گسترده عضلانی و مفصلی به پزشکان مراجعه می کنند ، دانشیار دکتر. آتالای گفت: “این درد در ناحیه راست و چپ بدن ، در طرفین بالا و پایین ، در گردن ، پشت ، باسن و شانه ها است. درد ممکن است با استرس ، بی خوابی ، هوای مرطوب یا سرد افزایش یابد. پاهای بی قرار سندرم ، سردرد ، تورم در دست و پا ، بی حسی ممکن است همراه باشد. علاوه بر این ، تکرر ادرار ، نفخ بعد از غذا ، مشکلات روده ای مانند یبوست ، اسهال ، دندان قروچه ، مشکلات فک ، وزوز گوش ، حواس پرتی ، عدم تمرکز ، حافظه او گفت ، مشکلات ، اضطراب ، افسردگی ، مانند بسیاری از شکایات در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا دیده می شود. “

دلایل فیبرومیالژی چیست؟

با بیان اینکه علت فیبرومیالژیا دقیقاً مشخص نیست ، دانشیار دکتر. آتالای گفت ، “عوامل ژنتیکی ، عدم تعادل در عملکرد سیستم عصبی خودمختار ، بیماری های عفونی قبلی ، استرس ، آسیب های جسمی یا عاطفی (به عنوان مثال ، تصادف رانندگی ، از دست دادن یکی از نزدیکان شما) ، عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث بیماری شود. علاوه بر این ، اکسیژن رسانی ناکافی بافت ها ، سیستم لنفاوی عدم توانایی در حذف کافی سموم و مواد زائد از بدن به دلیل این اختلال ، خراب شدن تعادل باکتری ها در روده و عدم تحمل گلوتن را می توان از علل دیگر نشان داد.

“ما فیبرمیالژیا را از طریق تاریخچه بیمار ، معاینات بالینی و فیزیکی تشخیص می دهیم”

با بیان اینکه آزمایشات آزمایشگاهی و آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص قابل توجه نیستند ، دانشیار دکتر. آتالای گفت ، “ما برای تشخیص بیماریهایی که با فیبرومیالژیا اشتباه گرفته شده است ، از آزمایشات آزمایشگاهی و روشهای تصویربرداری استفاده می کنیم. ما فیبرومیالژیا را با سابقه بیمار ، معاینه بالینی و جسمی تشخیص می دهیم. کم خونی که می تواند با فیبرومیالژیا اشتباه گرفته شود ، دارای یافته های مشابه ، کمبود ویتامین D ، کم کاری است. از غده تیروئید (لازم است بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید را در نظر بگیریم) ، آرتروز ، سفتی عضلات ، مولتیپل اسکلروزیس ، افسردگی.

“اگر بیمار دارای تجاوز باشد ، باید درمان شود”

با بیان اینکه فیبرومیالژیا بیماری است که به طور قابل توجهی کیفیت زندگی بیماران را مختل می کند ، دانشیار دکتر. آتالایی گفت: “فرد همیشه احساس خستگی ، درد و ناراحتی می کند. این وضعیت هم برای بیمار و هم برای نزدیکان بیمار بسیار آزار دهنده است. برای موفقیت در درمان ، بیمار باید یک شرکت کننده فعال باشد. اول از همه ، باید به بیمار اطلاع داده شود و درمورد این بیماری آموزش داده شود. باید بیان کرد که هیچ بیماری وجود ندارد که بیمار را بیمار یا بستر کند. اگر بیمار کمبود ویتامین یا مواد معدنی دارد ، باید به وی اضافه شود. خصوصاً ویتامین D ، ویتامین B12 ، کمبود آهن را می توان در آزمایشات آزمایشگاهی تشخیص داد. مکمل منیزیم ، امگا 3 ، اسیدفولیک با توجه به شکایات بیمار توصیه می شود. “در صورت وجود ، باید درمان شود. همچنین رژیم غذایی سالم برای عملکرد منظم فلور روده بسیار مهم است. ما به بیماران توصیه می شود از آرد ، شکر ، لبنیات و غذاهای بسته بندی شده دور باشند ، سبزیجات فصلی مصرف کنند ، مقدار زیادی آب بنوشند و برای تنظیم خواب از کافئین دور باشند. “

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا