سلامتی

اخبار جعلی در همه گیر می توانند رفتار افراد را تغییر دهند

یک مطالعه ایرلندی پیشنهاد کرد افرادی که اخبار جعلی می خوانند رفتار خود را تغییر دهند و ممکن است هشدارهای مختلف درباره اخبار جعلی مثر نباشد.

“گسترش ویروس کرونا به دلیل شبکه های تلفن همراه 5G است.”، “برای گرفتن میکروب ویروس کرونا ، نیمی از پیاز را در گوشه اتاق خود قرار دهید.”، “هوای آفتابی شما را از ویروس کرونا محافظت می کند.”

این اخبار جعلی و مواردی از این دست در اوایل همه گیری به سرعت در شبکه های اجتماعی پخش می شود. موج اطلاعات غلط به قدری زیاد بود که مقامات کلمه ای را برای آن در نظر گرفتند: infodemic.

انتشار اخبار جعلی چیز جدیدی نیست. با این حال ، در سال های اخیر ، به طور همزمان با افزایش رسانه های اجتماعی ، علاقه به اخبار جعلی به شدت افزایش یافته است.

فرض بر این است که اخبار جعلی تأثیر منفی بر رفتار افراد دارد. به عنوان مثال ، تصور می شود که اخبار جعلی ممکن است تمایل افراد به ماسک زدن ، واکسیناسیون یا رعایت سایر دستورالعمل های بهداشت عمومی را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال ، جای تعجب است که تقریباً هیچ تحقیقی مستقیماً این فرض را آزمایش نکرده است. اما در ایرلند ، یک وب سایت ایرلندی بیش از 4500 شرکت کننده را در یک مطالعه آنلاین از طریق مقاله استخدام کرد و پاسخ به طیف وسیعی از پیام های بهداشت عمومی و اخبار در مورد شیوع ویروس کرونا را کاوش کرد.

اخبار جعلی را بخوانید
به هر نفر چهار خبر واقعی و دو خبر جعلی در مورد بیماری همه گیر نشان داده شد. این اخبار جعلی به گونه ای طراحی شده اند که شباهت زیادی به اخبار جعلی آن زمان دارند. خوانده شد که نوشیدن قهوه می تواند در برابر ویروس کرونا محافظت کند ، خوردن فلفل کاین می تواند علائم ویروس کرونا را کاهش دهد ، شرکت های دارویی عوارض جانبی مضر یک واکسن را که در آن زمان در حال تولید است پنهان می کنند و برنامه های ردیابی تماس به زودی در بازار موجود خواهد بود.

پس از خواندن خبر ، مشاهده شد که شرکت کنندگان چطور ممکن است طی چند ماه آینده مانند نوشیدن قهوه بیشتر عمل کنند.

رفتارهای تغییر یافته
این تحقیق نشان داد که داستانهای جعلی رفتار افراد را تغییر می دهد اما اغراق آمیز نیست. به عنوان مثال ، افرادی که اخبار جعلی مربوط به نگرانی درباره حریم خصوصی با برنامه ردیابی تماس به آنها نشان داده شده است 5 درصد کمتر از کسانی که این داستان را نخوانده اند تمایل به بارگیری برنامه ردیابی مخاطب دارند.

برخی از شرکت کنندگان در مورد اخبار جعلی که خوانده اند خاطرات دروغین ایجاد کرده اند. به عنوان مثال ، افرادی که به خاطر می آوردند که برنامه ردیابی مخاطب موارد حریم خصوصی را نقض می کند 7 درصد کمتر از افرادی که داستان را می خوانند اما “به یاد نمی آورند” بارگیری برنامه پیگیری مخاطب را انجام می دهند.

چنین تأثیراتی اندک بودند ، اما حتی تأثیرات کوچک نیز می توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند. گزارش های دروغین در مورد ارتباط بین واکسن MMR و اوتیسم منجر به کاهش نسبتاً کمی (حدود 10 درصد) میزان ایمن سازی کودکان در اوایل سال 2000 شده و در نتیجه موارد قابل توجهی در موارد سرخک افزایش یافته است. بنابراین ، همانطور که مطالعه نشان داد ، تأثیرات اندک اخبار جعلی می تواند تأثیرات بیشتری بر سلامت افراد داشته باشد.

هشدارها ممکن است تأثیرگذار نباشند
با این وجود ، نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. این تحقیق ابتدا مقاصد مردم برای انجام کاری را سنجید ، نه آنچه را که آنها واقعاً انجام داده اند. اهداف همیشه به عملی تبدیل نمی شوند ، به عنوان مثال ، به برنامه های قبلی خود برای داشتن غذای سالم یا ورزش بیشتر فکر کنید. با این حال ، اگر افراد حتی قصد تغییر رفتار خود را نداشته باشند ، کمتر به آن عمل می کنند ، بنابراین اندازه گیری قصد اولین قدم مهم است.

دوم ، این مطالعه متکی به افرادی بود که فقط یک بار داستانهای تازه ساخته را می خوانند. در دنیای واقعی ، مردم می توانند بارها در شبکه های اجتماعی با اخبار جعلی روبرو شوند. قرار گرفتن مکرر در همان داستان می تواند دید دقیق آن را افزایش دهد. بنابراین ، تأثیرات دیدن اخبار جعلی بارها و بارها نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

در این مطالعه ، قبل از اینکه به طور تصادفی برای خواندن اخبار جعلی ارسال شوند ، به برخی از شرکت کنندگان هشدار داده می شد که اطلاعات نادرست است. جای تعجب است که به نظر می رسد خواندن یک هشدار تأثیر زیادی در واکنش مردم به داستان های جعلی نداشته است. یعنی اگرچه ممکن است تأثیر اخبار جعلی کمتر از حد انتظار باشد ، اما تأثیر هرگونه هشدار نیز ممکن است کم باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا